Kristoffer Bergström från Aftonbladet planerar ytterligare artikel om taekwondo under helgen och har idag fredag 19 april 2024, en dag innan sin publicering, skickat följande mail till förbundet:

”Hej Fresia.
Jag såg att Josef Alami stängts av efter intervjun i SVT. Jag har ett par frågor om saken:

1. Är det rimligt med ett års avstängning för de få meningar han sa om förbundet?
2. I ert tävlingsreglemente står att aktiva ”i officiella sammanhang, vid bland annat i förväg planerade intervjuer, tv-inslag, tidningsartiklar och så vidare representera svensk taekwondo och förbundets sponsorer”. Det står inte att man inte får vara kritisk. Kan man inte representera ett förbund och ändå vilja ha förändring av de ekonomiska villkoren?
3. Josef Alami kommer sluta med taekwondo som en ren konsekvens av avstängningen. Hur ser du på det?
4. Flera personer kritiserar tystnadskulturen på STU. Josef Alami gör det öppet i en intervju med mig. Hur ser du på att flera personer i ditt grenförbund inte vågar prata med media av rädsla för att få repressalier från er?

Vi publicerar i helgen. Jag ser fram emot svar.

MVH
Kristoffer Bergström
Aftonbladet”

STU väljer att svara offentligt

1. Ja, vi menar att det är en rimlig reaktion från vår sida eftersom den senaste varningen utövare fick var i augusti 2023 för oacceptabelt beteende i landslagssammanhang. Varningen gällde bland annat för att han lämnade laget under European Games utan att först prata med ledarna, ha olovligen ha tagit landslagskläder från SOK som skulle ha gått till andra utövare och även för sin vägran att låta sig fotograferas med laget och svenska flaggan. Det framförda skälet för vägran att fotografera sig med svenska flaggan var att denna skulle vara en religiös symbol (korset) och de jämförde också Sveriges flagga med IS-flaggan i muntlig kommunikation.
Sverige är ett sekulärt land där religionsfrihet är garanterat i grundlag. Svenska flaggan är idag en symbol för demokratiska värderingar där alla religioner är lika välkomna.
En plats i landslaget är inte en självklarhet, utan en möjlighet som förutsätter att man är villig att representera Sverige och förbundet i idrottsliga sammanhang.

2. I STU:s tävlingsreglemente (https://usercontent.one/wp/www.svenskataekwondounionen.se/wp-content/uploads/2017/09/Tavlingsreglemente-2017-09-20-1.pdf?media=1683228333) står följande:

”För att behålla sin plats i landslaget krävs även att man inte uppvisar beteende som motverkar STU eller är negativt mot gruppen (t.ex. missad invägning m.m.) eller på något sätt skadar idrottens anseende i enlighets med RF:s stadgar.”

3. Alami är välkommen tillbaka efter avstängning och då med ett beteende som är förenligt med reglemente, stadgar och med både svenska idrottens och taekwondons värdegrund.

4. Det står Alami fritt att prata med media men landslags- och tävlingssammanhang får inte användas som en pulpet för personliga åsikter, i enlighet med tävlingsreglemente. I landslags- och tävlingssammanhang representerar man Sverige och förbundet, vilket framgår i reglementet.

Idrotten har en visselblåsartjänst som kan användas om det finns en oro för att kunna prata öppet. Länk till Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst: https://report.whistleb.com/sv/riksidrottsforbundet

För styrelsen, Fresia Pérez – Ordförande